Halaman

AnTaRa BeTa dAn rAkYaT =D

Friday, February 18, 2011

Di Manakah Kedudukan Kita Sebenarnya ?


Ramai pelajar sekolah agama dan pondok mempertikaikan akan manhaj¹ wahabi. Relevan ataupun tidak ?Kebiasaannya bagi golongan pelajar ini akan mengatakan “ jangan diikut wahabi” tapi cuba kita menanyakan soalan kepada mereka, "apa sebenarnya wahabi tu?" mereka hanya menjawab haram mengikut wahabi tetapi tidak ada hujahnya secara terperinci . Majoriti pelajar sekarang hanyalah tahu berkata-kata tetapi tidak ada isinya . Segelintir pendapat dari pelajar ini mengatakan wahabi itu adalah Salafi². Pabila ditanya kembali " apa cerita pula Salafi tu " Mereka akan menjawab "salafi tu wahabi la ". Relevan ataupun tidak jawapan itu, tepuk dada tanya akal.

Banyak propaganda dan provokasi tentang akidah yang timbul sejak zaman sahabat lagi. Ini boleh melemahkan akidah saya dan sahabat-sahabat sekalian jikalau tidak memahami akidah masing-masing dengan benar.

Di sini, saya tidak memperincikan bahawasanya saya menyokong wahabi ataupun pelajar-pelajar pondok. saya hanya sekadar berkongsi pendapat dari kalian yang alim dan saya cuba sampaikan hujah pegangan akidah dan hujah yang berkaitan dengan agama. Insya allah, Setiap hujah ini dapat menarik minat kepada ahli-ahli ilmuwan yang mengkaji permasalahan ini dan dapat memberi pendapat masing-masing dalam menegakkan apa yang ditegakkan.

Wallahu a’lam ...

¹ manhaj =) metadologi /fahaman/pegangan sesuatu metode.

[Wikipedia ‘minhaj’][Internet]

² Salafi =) As-Salaf secara bahasa atau estimologi, menurut pengarang kitabLisanul 'Arab, berasal dari kata salafa, yaslufu, sulufan dan suluufan yang ertinya taqaddama ( mendahului ). Salaf adalah orang yang mendahuluimu, yang terdiri dari bapa-bapa mu dan keluargamu yang lebih atau lebih tua usianya dan lebih mulia darimu.

[Manhaj Aqidah Imam Asy-Syafie][Kitab]

3 comments:

  1. salam..
    inche amar,
    mcm x sesuai jer widget ng identity blog awk..=D
    actually byk je widget len y boleh pilih..
    jumpe x website utk coding widget?
    soe, no offence k..=D

    ReplyDelete
  2. Wassalam ...
    Thankz 4 de inform ...
    tahu ada banyak widget lagi ...
    tapi x pandai pilih yg paling sesuai ...
    so, dah nmpak widget nie je comel di antra trcomel ...=)
    plih nie je la...
    klu ada pe2 cdangan, bleh sharing nty ...
    thankz skali lg ...><
    assalamualaikum

    ReplyDelete
  3. salam..
    u r welcome..
    tarak hal lah..
    btw, lw berminat sal blog ni
    juz type "tutorialuntukblog" kt search engine
    sgt bnyk input sal blog utk blogger..=)
    assalamualaikum.

    ReplyDelete