Halaman

AnTaRa BeTa dAn rAkYaT =D

Tuesday, July 26, 2011

Definisi Aqidah


Dari segi bahasa perkataan aqidah berasal dari kata al-Aqdu yang bererti ikatan, at-Tautsiq pula bermakna kepercayaan atau keyakinan yang kuat, al-Ihkam ertinya mengukuhkan/ menetapkan, dan ar-rabthu biquwwah yang bemaksud mengikat dengan kuat.¹Perkataan aqidah juga bersamaan dengan I’tiqod dan mu’taqid, dan jama’nya adalah a’qoid dan mu’taqidat. ²

Allah pernah menyebut di dalam Al-Quran =)

[لاَ يُؤَاخِذُكُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَـكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا عَقَّدتُّمُ الأَيْمَاند

Bermaksud : Kamu tidak dikira salah oleh Allah tentang sumpah-sumpah kamu yang tidak disengajakan (untuk bersumpah), akan tetapi kamu dikira salah olehNya dengan sebab sumpah yang sengaja kamu buat dengan bersungguh-sungguh.

Dan Allah menyebut juga di dalam Al-Quran =)

[وَلاَ تَعْزِمُواْ عُقْدَةَ النِّكَاحِ حَتَّىَ يَبْلُغَ الْكِتَابُ أَجَلَهُ]

Bermaksud : Dan janganlah kamu menetapkan dengan bersungguh-sungguh (hendak melakukan) akad nikah sebelum habis I’dah yang ditetapkan itu.

¤ Seperti mana yang ditunjukkan di dalam ayat Al-Quran tadi, aqidah adalah keyakinan dan ketetapan hati seseorang tidak kiralah benar ataupun salah.

Di dalam surah Al-Jathiya ayat 36-37 =)

[وَلَهُ الْكِبْرِيَاء فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم ُفَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَرَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعَالَمِينَ]

Bermaksud : Demikianlah ajaran dan peringatan Allah Yang Maha Adil, maka bagi Allah jua lah tertentu segala pujian, Tuhan yang mentadbirkan langit, dan Tuhan yang mentadbirkan bumi, – Tuhan sekalian alam.Dan bagiNyalah keagungan dan kekuasaan di langit dan di bumi; dan dia lah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

Surah An-Nahl juga pernah menyebut =)

[ أَفَمَن يَخْلُقُ كَمَن لاَّ يَخْلُقُ أَفَلا تَذَكَّرُونَ وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ اللّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ]

Bermaksud : Kalau sudah demikian, adakah Allah yang menciptakan semuanya itu sama seperti makhluk-makhluk yang tidak menciptakan sesuatu? Maka patutkah kamu lalai sehingga kamu tidak mahu beringat serta memikirkannya?Dan jika kamu menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkannya kepada kamu), tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Kesimpulannya, aqidah adalah ketetapan hati masing-masing dan keimanan yang teguh kepada Allah dengan segala pelaksanaan perintahnya. Dengan erti kata lain, kita wajib melaksanakan amar ma’ruf nahi munkar yang bermaksud melakukan apa yang diperintahkan oleh Allah dan meninggalkan segala larangannya.

Wallahu a’lam “aMaR cZ”

Sumber =)

¹ Lisaanul ˜Arab (IX/311:) karya Ibnu Manzhur (wafat th. 711 H) Rahimahullah dan Mua’jamul Wasiith (II/614:)

² Kitab Muhadharah Aqidah Islamiah, ditulis oleh Syam Al-Bahr Andi Gholighu

² Kitab Al-Quran, Surah Al-Maidah, ayat 89

³ Kitab Al-Quran, Surah Al-Baqarah, ayat 235

= Saya akan membentangkan akidah Al-Asya'irah dahulu dan akidah lain akan menyusul selepasnya, Insya Allah dengan izin Allah saya sekadar menyampaikan apa yang saya belajar, semoga Allah memberkati apa yang saya sampaikan =

No comments:

Post a Comment